tijger.reismee.nl

De verdere terugreis en weer thuis.

De verdere terugreis via Mannheim en Monschau verliep voorspoedig. Het plaatsje Monschau is echt een aanrader. We genieten nog even van de natuur die gaandeweg steeds “platter” wordt. Ook het rijden langs de Moesel is genieten. We spotten ook nog even een rivierboot die naar Koblenz gaat. Goede herinneringen aan onze rijncruise komen weer boven.
En dan ……….. eindelijk weer in Nederland. Via Valkenburg naar Capelle aan den IJssel. Heel even twijfelden wij om wat langer in Valkenburg te blijven, maar de drang om weer lekker thuis te zijn was toch groter. Wel afgesproken met elkaar dat we, net als naar Wenen, ook een keer naar Valkenburg te gaan.

Het was echt een fantastische reis, waarin we heel veel hebben genoten van al het moois om ons heen.
Jullie bedankt voor het volgen van ons, de reacties via reismee en de app, de tip om via booking.com de overnachtingen te boeken en uiteraard onze lieve buurvrouw Margriet. Tijger heeft het altijd goed bij jou.

Groetjes van ons.

Ps. De driewieler rijdt ongeveer 50 km per uur lieve zus, maar doordat je eigenlijk de rem constant een deel inknijpt, rijd je ongeveer 20 km per uur. Dat is zeker bij jullie in de buurt Jaap, als we naar Valkenburg gaan komen we zeker langs om gezellig bij te kletsen.

dag 10 en 11

Dag 10

Vandaag onze laatste dag in het hotel in Jerzens. We willen nog heel graag met de stoeltjeslift naar de top van de berg naast ons hotel en dan met een driewieler weer afdalen naar het beginpunt van de stoeltjeslift….. Het is vandaag 31 graden bij het hotel en het is dan ook boven op de berg, zo dicht bij de zon, snikheet. En met de afdaling in de driewieler moet je een helm op, dus (zelfs in de lift al) ..... lekker warm op het hoofd. Beter, want dat kan ik er ook niet helder over nadenken dat je eigenlijk op een stoeltje in de hoogte bungelt. Nog even een selfie maken met onze helmen op, een formulier tekenen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de mogelijke schade onderweg en een uitgebreide instructie over wat wel en zeker niet mag. Een van de regels is bijvoorbeeld: niet slippen door te hard te remmen voor de bochten, want anders wordt het te gevaarlijk. Ze hebben snel nog even een foto van ons gemaakt met mijn telefoon, die ik vervolgens weer in mijn zak deed. En toen gingen we de berg af.......... Eng? Wel nee, ik heb wel 4 keren om mijn moeder geroepen op een heel klein stukje afdaling. Ik remde uiteraard veel te hard en slipte inderdaad alle kanten op. Na een korte aanwijzing van Piet hoe ik het beste kon remmen, ging het gelijk veel beter en kon ik volop genieten. Even snel een foto van Piet maken. Ik wilde mijn telefoon pakken............. weg !!! Ergens uit mijn zak gevallen en omdat ik het al vrij snel doorhad moest het nog boven op de top zijn gebeurd, maar ik kon niet meer terug. Flink balen, maar heel erg hopen op een goede afloop en ondanks dat toch nog proberen te genieten. Best lastig hoor, maar de rit is zo spectaculair en vooral mooi, dat je heel alert moet zijn gedurende de hele route.
Gelukkig was het beneden aan het begin van de stoeltjeslift al bekend van mijn telefoon en lag mijn telefoon inderdaad aan de top. Met een emmertje aan een stoeltje gebonden is mijn telefoon weer naar beneden gekomen. Wat was ik blij zeg. Ik heb eerst mijn telefoon geknuffeld en wel 10 keren achter elkaar gezegd dat ik zo blij was en toen kon ik gelukkig weer ontspannen.
Nog heel even wat foto’s gemaakt voordat we voor de laatste keer de gondel gebruikten om naar ons hotel te gaan.

Dag 11

De planning is om vanuit Jerzens naar Wenen te gaan, maar bij nader inzien is dat niet zo handig. Want dan komen we daar aan het eind van de dag aan om vervolgens de volgende ochtend weer te vertrekken richting Ulm.
Dus besloten we om te genieten van het Duitse schoon met 3 overnachting in vervolgens Ulm, Mannheim en nog een plaats die we nader gaan bepalen.
Verschillende mensen gedag gezegd waar we leuk mee gekletst hebben en dan rijden….. gelukkig hebben we airco in de auto, want het is hier 31 graden en in Duitsland zo’n 35 tot 38 graden.
Eenmaal in Duitsland stoppen we op ergens om te lunchen, is dat toch een leuke plek zeg !! Een groot meer met leuke eettentjes en er waren zelfs al veel mensen aan het zwemmen voor enige verkoeling. Tja, ik wilde toch even de temperatuur van het meerwater testen….. zo dan, ....die zwemmers zijn echte bikkels.
Eenmaal in Ulm aangekomen is het al snikheet en gaan we snel het hotel in, want die heeft airco.... airco...??? Wie heeft dat gezegd of gelezen? ….... eh, ik ben er zomaar vanuit gegaan dus. Dat is een blunder(tje) zeg! Laat ik een lang verhaal kort houden, we waren heel blij dat we in de ochtend weer verder konden rijden. Dit keer naar Mannheim. Naar een hotel met airco.... nee, dit keer geen aanname, ik heb het echt gelezen. Haha.

Ps.

Fijn dat wij voor verkoeling hebben kunnen zorgen Corry. Ja, was zo leuk om dat naambord tegen te komen. Konden het niet laten om het te delen met jullie. En wat gezellig lieve zus, altijd gezellig met jullie! Haha Ilona, we lagen in een deuk van sommige opmerkingen… klopt helemaal. De sneeuw was zeker te vies om te proeven.

Dag 7, 8 en 9

Dag 7 en 8

Zoals de weersvoorspelling het had aangegeven, hadden we 2 regenachtige en mistige dagen. Deze dagen zijn heel geschikt om kerkjes en musea te bezoeken en dat hebben we dan ook gedaan. Ware het niet dat alle musea dicht waren. Geen punt hoor. We hebben het reuze naar ons zin en in de kerken kijk je echt je ogen uit naar alle mooie dingen.

Dag 9

Bij deze een rectificatie !!!
Geef het gelijk toe..... ik heb mij vergist. De hoogste kabelbaan met het 3 landenpunt was niet het uitstapje dat eerder in het verhaal te lezen was. Daar kon je dus alleen op een hoger punt een kop koffie drinken.
De uitstap die wij eigenlijk al eerder hadden wilden doen, is dus wel open!
En het weer is vandaag echt prachtig. Onbewolkt en 28 graden. Piet vraagt aan mij om nogmaals mijn angst opzij te zetten en het avontuur met hem aan te gaan. Hij laat zien dat het niet zo eng is als ik denk en dan........ Gaan we !!
Piet heeft helemaal gelijk. Na een uur rijden door de prachtige natuur, komen we in een afgeschermd natuurreservaat waar de koeien gewoonweg op de weg lopen. De natuur is hier zo onbeschrijfelijk mooi. We hebben nog niet eerder zo iets moois gezien. Zelfs de foto’s die we plaatsen op reismee kunnen de schoonheid niet weergeven. Vervolgens moeten we, nadat we langs een mooi bergmeer gereden zijn, 29 haarspeld bochten gaan maken om aan de top (2750 meter) te kunnen komen. Zelfs dat was heel goed te doen en overal waar we willen kunnen we stoppen om foto’s te maken. Eenmaal op de top gaan we na een lekkere lunch in de hoogste kabelbaan van Tirol zitten. Op naar het drie landenpunt (3108 meter). De telefoon geeft zomaar ineens een melding: Welkom in Italië!!! Dat maakt dus dat we in deze vakantie tot nu toe in Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk en Italië geweest zijn. Haha. Dit was echt een fantastisch leuke ervaring die we niet hadden willen missen. We hebben boven op de berg nog wat leuke foto’s gemaakt, maar zijn daarna weer snel naar beneden gegaan om weer te genieten van al het moois.
We hebben daar nog uren rond gekeken en foto’s gemaakt en eigenlijk hadden we nog te weinig tijd.
Deze ervaring staat echt in ons geheugen gegrift.

Groetjes van ons

Ps : De natuur waar jij elkaar jaar naar toe gaat Mariska is echt prachtig! We zijn benieuwd of je ook in het natuurreservaat bent geweest, anders is het echt een aanrader!

dag 5 en 6

Dag 5

Dit was echt een dag om de omgeving te verkennen. Kijken wat we allemaal kunnen ondernemen en het stadje van Jerzens bezoeken. Eerst gekeken naar de kabelbaan naast het hotel. Zo dan...... dat is best duur. 46 euro per keer voor 2 personen. Dan heb je wel 2 kabelbanen en vanaf de hoogste top met een skelter, een klein stukje naar beneden, maar duur is het wel. En de rodelbaan is helaas dicht.
De kleine teleurstelling is van korte duur. Bij de receptie krijgen we 2 zomerkaartjes die gratis toegang bieden aan alle kabelbanen, stoeltjesliften, musea en alle andere activiteiten in de buurt. En geldig voor de hele week dat we daar verblijven. Dat is een vaste service van het hotel... nou, dat is natuurlijk helemaal super.
Ook gelijk kennis gemaakt met het zwembad. Je krijgt dus badjassen en slippers van het hotel en je kunt zo via de lift direct bij het zwembad komen. Dat laten wij ons ( 2 waterratten die we zijn), geen 2 keer zeggen. Wel gek met je badjas aan in de lift, maar iedereen doet het. Dus wij ook. Haha.

Dag 6
Dit is voor ons een heel avontuurlijke dag. We gaan de watervallen route doen, daarna met een heel hoge kabelbaan naar een mooi bergmeer kijken, om vervolgens met de gletjsermetro naar de hoogste kabelbaan van de hele omgeving te gaan, waarbij je op de top de landen, Oostenrijk, Italië en Zwitserland kunt zien. Spannend.
De watervallen route was echt zo mooi om te doen. En je loopt gewoon tussen de koeien in de weilanden. Ik was vastbesloten om een selfie met een koe (met koebel) te maken. Aan de foto kun je zien dat dat aardig gelukt is. Er was echter 1 nadeel, het zal er vol met middelgrote vliegende kevers, dus die zaten echt overal op onze kleding. Echt zo smerig. Natuurlijk heb ik af en toe gegild en rond gehuppeld als jonge hinde omdat ze bleven plakken, maar het was de selfie meer dan waard. Haha
En dan die kabelbaan..... die was echt heel hoog. Piet zei halverwege .... moet je eens naar beneden kijken en dat deed ik........... ehhhh, dat had ik beter niet kunnen doen. We hebben een foto toegevoegd om te kunnen zien hoe hoog we zaten in die gondel. Ik was blij dat we boven waren en het kleine meer boven in de bergen had ik echt niet willen missen. Wel ging ik meteen twijfelen aan onze volgende activiteit, want dat was een nog hogere kabelbaan. En geloof mij, zo hoog in de bergen, voel je lichamelijk echt wel en wordt het omhoog lopen ook echt vermoeiend en zwaar.
Maar goed, we gaan het avontuur aan. Op naar de gletsjermetro dwars door de berg naar de volgende kabelbaan. Eenmaal daar aangekomen was het gesloten...... geen idee waarom, maar ik was er eerlijk gezegd best wel blij om. Jammer, zei ik tegen Piet en liep meteen snel terug naar de veilige auto.... stel je voor, dat we het niet goed gezien hadden..... achter mij gaat Piet hard lachen en zegt dan: jij hebt ineens haast zeg. Jaaa, ik had heel veel haast. Zie ik later in het hotel dat hij een foto van mijn spurt heeft gemaakt.
Het was echt een dag vol mooie indrukken. Een dag om niet te vergeten. Het was echt genieten!

Morgen is het, volgens de weersvoorspelling dan, een mistige en regenachtige dag, dus we gaan dan naar musea en een paar kerkjes om te bezichtigen.

Groetjes van ons

Ps: Oom Ko, we zullen speciaal voor u foto's maken van de menukaart. Het is smullen, maar het eten hier weegt inderdaad niet op tegen het lekkere eten bij pa en ma. Zodra we een schildpad zien, maken we gelijk een foto.

Dag 3 en 4

Dag 3

Vandaag zijn we van Frankrijk, door Zwitserland en Liechtenstein naar Oostenrijk (Brand gereden).
Deze dag was echt een lange zit. En omdat we gekozen hebben om geen snelwegen te gebruiken, ben je soms lang onderweg zonder echt km’s te “slijten”.
We hebben hoge verwachtingen van deze dag, want de natuur wordt steeds mooier en Zwitserland is, althans dat verwachten wij, het mooist. We moeten eerlijk zeggen dat het begin van de rit vooral door kleine dorpjes en veel centra was. Heel even dachten we dat onze (hoge) verwachtingen niet reëel zouden zijn, maar toen we eenmaal de bergen in gingen waren de uren van industrieterrein en centra’s snel vergeten. Hoe vaak we niet even gestopt zijn om een paar foto’s te maken………………. Zelfs een stukje jeugdsentiment weer teruggezien. Een koe met een grote bel om haar nek, die je constant hoort klingelen.
De bedoeling was om in Zwitserland te overnachten, maar om nou 200 euro te betalen voor 1 nacht zonder ontbijt, vonden wij toch wel een beetje te gortig. Na kort overleg besloten we om dan maar 2 uurtjes langer door te rijden, zodat we de volgende dag nog maar 2 uur verwijderd waren van de uiteindelijke bestemming waar we dan 8 dagen verblijven.
Eenmaal aangekomen in het plaatsje Brand, werden we echt aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de Oostenrijkse mensen. Dat is best een verademing nadat we meerdere chagrijnige ervaringen hadden met Franse en Zwitserse mensen. Het uitzicht vanuit ons balkon was echt heel mooi.
Na een korte wandeling lekker in het hotel gegeten en op tijd naar bed, want we waren best wel gesloopt door de uiteindelijk toch wel lange rit.
Deze dag zijn we 8 uur onderweg geweest waarvan 6 uur gereden hebben met de gemiddelde snelheid van ongeveer 50 km per uur.

Dag 4

Eerst genoten van een lekker ontbijt en omdat we al vroeg wakker waren, besloten we om in het plaatsje Brand naar een kleine waterval te gaan kijken en met de kabelbaan (2 stuks) omhoog te gaan, de bergen in. Dat gaat dan dus in twee delen. Deel 1 was al hoog en prachtig, maar de 2de kabelbaan die je naar de top van de berg bracht, gaf een uitzicht waar je gewoon stil van werd.
Eenmaal weer met beide benen op de begane grond, begon de reis naar Jerzens. De reis zou volgens planning ongeveer 2 uren duren, maar met zoveel moois om je heen, stop je heel vaak om even rond te kijken en foto’s te nemen. Eenmaal een eind op weg, geeft de navigatie een filemelding aan, omdat er een storing in een tunnel was …….……. 2,5 uur vertraging. Dus wij hebben meteen gekozen voor de omleiding. We hadden al gekozen om de snelwegen te vermijden, maar waar we nu in terecht kwamen, sloeg echt alles. Gelukkig is mijn kanjer de beste chauffeur van de hele wereld, want ik was allang gillend gek geworden. Super smalle weggetjes en we gingen steeds steiler omhoog. En dan te bedenken dat je ook tegenliggers kunt tegenkomen. Ik weet niet hoe lang ik heb gebeden, maar het was wel steeds dezelfde zin……….. “Heer wilt U er alsjeblieft voor zorgen dat er geen tegenliggers komen”. Piet moest een heel stuk gewoon in de 1ste versnelling rijden. Zo steil (en ook smal !!!) was het.
Na 15 minuten zweten en de neiging tot hard gillen, kwamen we gelukkig weer uit op de “normale” bergwegen. Haha wat een belevenis zeg!
Eenmaal aangekomen in het hotel weten we gewoon niet wat we meemaken. Wat een luxe zeg. Boven verwachting. Grote luxe kamer en het eten is niet in buffetvorm zoals ik het altijd graag wil, maar elke dag een 5 gangendiner. 1 saladebuffet, 2 soep, 3 een ander voorgerecht, 4 hoofdgerecht en 5 dessert. Piet, lacht om mijn teleurstelling in mijn ogen en stelt mij gerust dat het vast lekker is. En...... hij heeft gelijk. Het smaakte meer dan goed, eigenlijk best wel geweldig goed.
Morgen een dag om alles in de buurt te verkennen en lekker te gaan zwemmen in het binnenbad van het hotel.

Deze dag zijn we 3 uur onderweg geweest, waarvan 2 uur gereden met een gemiddelde snelheid van ongeveer 45 km per uur.

Groetjes van ons.

Ps: Het is gelukt hoor ma en pa. We zien jullie reactie op reismee. Als je heel goed op de trap kijkt lieve zus, zie je een klein stipje.. Dat ben ik en uiteraard nemen we lekkere chocolade voor je mee. Haha oom Ko en tante Marijcke, dat hadden we nog niet eens gezien. En die foto Monica…. Gaat er zeker niet komen. haha

Dag 1 en 2

Dag 1

Dit keer ging de wekker niet heel vroeg om te vliegen naar Egypte, maar omdat we heel avontuurlijk (vind ik) met de auto een aantal Europese landen gaan bezoeken. Om 08:15 uur onze Tijger bij Margriet gebracht en dat vindt Tijger gelukkig altijd leuk.
Dit keer alleen het hotel in Oostenrijk geboekt waar wij 8 dagen verblijven, en de rest is op de bonnefooi. Niet echt iets voor mij, dus we gaan het zien.
Om 08:30 uur gaan we dan echt op pad. En ja hoor, je hebt helemaal gelijk Netty. Al heel snel kwam ik er achter dat we toch wat dingen waren vergeten. Geen punt hoor. In Valkenswaard nog even gestopt om wat te drinken en gelijk de ontbrekende boodschappen gedaan. Daarna het eerste land .... België ... dat is echt schrikken hoor. Wat een armoedig zooitje is het daar. En wat een chaos om in het centrum van Luik te rijden. Zelfs Piet, die heel ervaren is, vond het echt niet leuk. We werden zelfs door de politie, middels een waarschuwingssirene, gemaand om niet verder te rijden.. ach... we wilden maar heel even spookrijden in een straatje naar links.
Eenmaal in Luxemburg konden we lekker ontspannen en op zoek gaan naar een hotel. Door een goede tip om via booking.com te kijken, was dat zo geregeld.
Moe maar voldaan zit de dag erop. We hebben in totaal 9 uur over de reis gedaan, waarvan 8 uur in de auto met een gemiddelde snelheid van 80 km per uur.

Dag 2
Dit keer is het de planning om van Luxemburg naar Frankrijk te reizen. We gaan vanuit Luxemburg naar het plaatsje Mulhouse. De reis is heel anders dan de dag ervoor. De natuur is veel mooier en we komen bijna ogen te kort om al het moois te zien. Zelfs het rijden in de bergen is een hele belevenis. Tussendoor even de benen streken, wat eten en drinken of stoppen om wat foto’s te maken.
We vertrekken om 08:30 uur uit Luxemburg en komen rond 15:00 uur aan in Mulhouse.
Eenmaal ingecheckt besluiten we naar het centrum te lopen, want volgens de receptioniste is het maar 10 minuten lopen. Tja, ...... jullie raden het al... dat was dus een broodje Aap verhaal. Bezweet en moe komen we aan bij de kathedraal, is die dicht………………. Ach geen punt, gaan we gewoon wat foto’s maken en weer terug naar het hotel. Klinkt heel logisch he.... ken je van die mensen die een richtingsgevoel hebben van een blinde garnaal, maar zelf denken dat ze de weg weten? Piet kent iemand die zo is.... hij is zelfs met haar getrouwd... dan zit er dus uiteindelijk maar 1 ding op... na vele mislukte pogingen om de juiste weg terug te vinden, maar met het openbaar vervoer gaan. Ach, dat heeft ook zo zijn charme..
We hebben in totaal 6 uur over de reis gedaan waarvan 4,5 uur in de auto met een gemiddelde snelheid van 60 km per uur.

Morgen is de planning om via Zwitserland naar Vorarlberg in Oostenrijk te gaan. We zijn reuze benieuwd.

Groetjes van ons.

De voorbereidingen voor onze autovakantie

Lieve familie, Wendy, Mariska, Jaap, Lucienne en onze buurvrouw Margriet waar ons Tijgertje gaat logeren.
Het is weer zover... morgen gaan we weer lekker op vakantie. We gaan dit keer met de auto naar verschillende plekken (België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Wenen en dan via Duitsland weer naar huis) in Europa.
Jullie snappen natuurlijk ook dat mijn hele structuur, van alle jaren ervoor, met inpakken is weggevallen. Dit keer geen snorkelspullen, strandjurkjes, een paar hesjes en de onderwatercamera’s, maar van alles wat. Ik zal verklappen dat mijn lieve schat met grote ogen aan mij vroeg of ik nog wel te redden was met zoveel spullen.... ik had maar niet gezegd dat ik mij al had ingehouden. Onder protest heb ik de koffers geopend en schoorvoetend toegegeven dat het wel een beetje veel was. Ppfff, ik zei het nog tegen mijn zus.... we lijken wel Turken die voor 6 weken op vakantie gaan.
Maar goed alles is nu in orde.
Iedereen bedankt voor de goede tips, altijd fijn om dingen te delen.
En jij bedankt dat je 3 weken onze bardienst overneemt Monica. Je bent een topper!
Als alles volgens plan verloopt gaan we morgen om 08:00 uur rijden en zal onze eerste overnachting in Luxemburg zijn.

Leuk dat jullie met ons mee reizen. Gezellig!

Groetjes van ons.
Ps: ook dit jaar kun je geen emoticons gebruiken bij een reactie, want het worden vraagtekens.